loading...
موضوعات متنوع و جالب
آخرین ارسال های انجمن
unknown بازدید : 232 یکشنبه 21 اسفند 1390 نظرات (0)

 

 

چون اصولا مبانی سیستم های عامل یونیکس و لینوکس و سیستم فایل این سیتم های عامل قدرتمند کاملا با ویندوز متفاوت است که دراین مقاله به نکات کلی و کاربردی پرداخته می شود.

نکته 1 :

اگر درنظر دارید سیستم عامل لینوکس را در کنار ویندوز نصب نموده و از هردوسیستم عامل در کنارهم و به صورت دوره ای استفاده کنید لازم است حتما نکاتی را درنظر بگیرید تا از پاک شدن تصادفی ویندوز یا از دست دادن اطلاعات باارزش شما جلوگیری شود و یکی از مهمترین این نکات نحوه صحیح ایجاد پارتیشن با فرمت مناسب لینوکس

(ex3ویا ex2‌ و ..... ) برای نصب لینوکس در محلی از فضای خالی یا پارتیشن بندی نشده هارد دیسک است در اغلب موارد کاربرانی که برای نخستین بار اقدام به نصب لینوکس می نمایند بدون مطالعه قبلی و صرفا به تکیه بر تجربیات قبلی کار باسیستم عامل ویندوز اقداماتی انجام می دهند که به ازبین رفتن فایل های مهم یا پاک شدن ویندوز منجر می شود و این در حالی است که تنها دانستن چند نکته کوچک می توانست آن ها راازاین دردسر بزرگ رهائی بخشد.

توجه داشته باشید که بهترین گزینه برای کاربران مبتدی لینوکس این است که یک فضای پارتیشن بندی نشده هارد دیسک خود را با حداقل فضای 3 گیگابایت در هنگام نصب لینوکس داشته و در هنگام نصب لینوکس در مرحله پارتیشن بندی و ایجاد فایل سیستم های لینوکسی مثل ROOT و BOOT و SWAP و HOME‌ و USR‌ از آن قسمت استفاده نمایند تا حداکثر امنیت برای اطلاعات قبلی موجود برروی سیستم تامین گردد .

نکته 2:

سیستم عامل لینوکس برخلاف سیستم های عامل خانواده redmond‌ (مثل ویندوز مایکروسافت) خود را تنها سیستم عامل موجود در جهان ندانسته و به جهت احترام و ارج نهادن به تصمیم کاربران امکان نصب مجزا یا در کنار هرنوع سیستم عامل دیگر را بدون آسیب رساندن به سیستم عامل قبلی یا اختلال در کار آن فراهم می کندولی ویندوز پس از نصب بر روی سیستم هرنوع سیستم عامل دیگر غیر هم خانواده خود را از کار خواهد انداخت .

نکته3:

برای نصب لینوکس در کنار ویندوز ابتدا ویندوز و سپس لینوکس را نصب کنید چون همان طوری که گفته شد ویندوز در صورتی که بعد از نصب هر سیستم عامل دیگر نصب گردد برنامه بوت لودر خود را در قسمت master boot record -MBR هارد دیسک رونویسی کرده و جریان طبیعی بوت لینوکس شمارا متوقف خواهد کردالبته جالب است که بدانید اگر شما در آینده یک کاربر نیمه حرفه ای لینوکس شوید خواهید توانست به سهولت برنامه آغازگر سیستم یا بوت لودر لینوکس خود را چه GRUB باشد چه LILO از نو نصب و تنظیم کرده و بدون نیاز به نصب مجدد لینوکس و ظرف کمتر از چند ثانیه آن را پس از نصب ویندوز به روز اول بازگردانید .

نکته 4 :

قبل از نصب لینوکس در کنارویندوز حتما هارد دیسک خود را بابرنامه scandisk‌ مورد بازبینی قرار دهید تا احیانا خطاهای موجود برروی هارد دیسک در خلال نصب لینوکس و پارتیشن بندی قسمتی از آن برای این سیستم عامل جدید موجب بروز خطا یا از دست داده داده ها نگرددالبته باید دانست که این عمل در خلال نصب لینوکس توسط همین سیستم عامل انجام می شود ولی انجام آن قبل از شروع مراحل نصب لینوکس اکیدا در محیط ویندوز توصیه شده است .

نکته 5 :

درصورتی که به خواهیدحداکثر امنیت اطلاعات را در نظر بگیرید اجرای برنامه Defragبه منظور نظم بخشیدن اطلاعات برروی پارتیشن های ویندوزی کمک شایانی به شما خواهد کرد و سرعت و کارائی ویندوز شما را هم بهبود خواهد بخشید .

نکته 6 :

به عنوان یک توصیه کلیدی و کارشناسانه حتما قبل از نصب هرنوع سیستم عامل ار اطلاعات خود شامل اسناد و نامه ها ی الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی و برنامه ها و .... برروی سی دی یا فلاپی یا درایو شبکه و یا انواع وسائل ذخیره سازی دیگر ... نسخه پشتیبان تهیه کنید تا از دست دادن اتفاقی یک فایل یا برنامه مهم شما را اندوهگین نسازد .

نکته 7 :

توجه داشته باشید که باعنایت به توسعه خارق العاده لینوکس در سال های اخیر اکنون حتی خواندن و نوشتن و یا تغییر اندازه پارتیشن های ویندوز از نوع NTFS و FAT32 ‌ و FAT و .... در لینوکس پشتیبانی می شود امادر صورتی که به خواهید یک پارتیشن ویندوزی را درمحیط لینوکس تغییر اندازه دهید باید برای اطمینان کامل قبلا از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید .


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام به وبلاگ من خوش آمدیدن امیدوارم لحظات خوشی رو سپری کرده باشید و هر جا که هستید سالم و سلامت باشید منتظر نظرات شما جهت بهبود وبلاگ هستم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد سایت چطور می باشد ؟
    تیم مورد علاقه شما کدام است ؟
    Page Rank
    اوقات شرعی شهرستان بم
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1349
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 55
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 286
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 604
  • باردید دیروز : 361
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 1,204
  • بازدید ماه : 1,204
  • بازدید سال : 47,409
  • بازدید کلی : 720,477
  • مدیر سایت
    Yahoo Status by RoozGozar.com